studiereis-kristianstad-2017.reismee.nl

Högskolan

Hej!

Goed uitgeslapen en met frisse moed begonnen we aan de tweede dag van onze studiereis. Om 7.00 uur ging de wekker af. Aankleden, tandenpoetsen, tas inpakken en lekker ontbijten. Goed uitgeslapen en met een volle buik gingen we op pad.

Om 8.oo uur werden we verwacht op de hoge school van Kristianstad. De afstand was te groot om te lopen dus moesten we met de bus. Op de hoge school zouden we gaan kijken naar hoe de studenten van Kristianstad naar school gaan. Wat leren ze allemaal? Welke lessen hebben ze? Wat krijgen zij geleerd om juf of meester te kunnen worden? Want dat is wat wij ook doen op school. Toen wij aankwamen op de school waren we even verbaasd. Wat was dit een grote school. Al snel werd ons verteld dat er niet alleen de school was waar studenten leren om juf of meester te worden. Er lagen nog veel meer gebouwen. In deze gebouwen zitten allemaal verschillende scholen. Een school om dokter te worden, een school om dierenarts te worden, een school om professor te worden en nog meer scholen.

Wij liepen naar het gebouw van de school waar ze voor juf of meester leren. Eerst kregen we uitleg over de Zweedse taal, want als we naar de basisscholen gaan is het wel makkelijk als we de kinderen en juffen en meesters een beetje kunnen verstaan. We hebben wat woordjes en zinnen geoefend en " lang zal ze leven" in het Zweeds gezongen. Na deze uitleg was het tijd voor de lunch. De lunch was niet zoals wij dat kennen een broodje, tosti of pannenkoek. Het was echt warm eten zoals ons avondeten. Aardappelen, salade, kip, vis, pasta en nog meer.

Met een goed gevulde buik gingen we weer terug naar de klas. Toen kregen we uitleg over de basisscholen in Zweden. Wisten jullie dat de kinderen in Zweden een heel andere indeling hebben van de school als wij? De kinderen in Zweden gaan al met 1 jaar naar school. Daarna gaan ze naar de kleuterklas, net als wij. Daarna gaan ze drie jaar naar de Lower School, bij ons groep 3,4,5. Na de Lower School gaan ze naar de Middle School, bij ons groep 6-7-8. Daarna gaan ze naar de High school, bij ons de middelbare school. De kinderen gaan dus veel eerder naar school. Wat er precies in de basisscholen gebeurt zullen we morgen zien als we de basisscholen gaan bezoeken.

Om 16.00 uur waren we klaar en gingen we met de bus weer terug naar het hostel. Nog even rondlopen in de stad en het was weer tijd voor het avond eten. Tegenover het hostel ligt een restaurantje waar we lekkere hamburgers hebben gegeten.

Na het eten hebben we nog even gezellig bij elkaar gezeten en een spelletje gespeeld. Morgen is het tijd om de basisscholen te bezoeken dus lekker op tijd het bed in.

Till morgon!

Marcel

Dag Lynn,
Eten de schoolkinderen tussen de middag ook warm ?
Gr. Marcel